פריודונטיה – מחלות חניכיים

מחלת החניכיים, היא הגורם המוביל של איבוד השיניים בקרב מבוגרים. המחלה, אשר נגרמת בעיקר על ידי רובד חיידקים, נטולת כאבים בדרך כלל בשלביה המוקדמים.
חיוני לבקר אצל רופא השיניים באופן סדיר על מנת לשמור על בריאות החניכיים ולהגיע לאבחון וטיפול מוקדמים, במקרה הצורך.

השלב המוקדם של מחלת החניכיים הוא דלקת חניכיים. מחלת החניכיים ברמה מתקדמת היא מצב חמור יותר, שסימני האזהרה שלו כוללים: טעם רע מתמשך בפה,
שיניים קבועות מתנדנדות, חניכיים מדממות ונפוחות, ריח רע, נסיגת חניכיים ושינויים באופן שבו השיניים נפגשות בסגירה של הפה.

מחלת חניכיים עלולה להעלות את הסיכון להתפתחות או החמרה של מחלות לב וסכרת ויש מחקרים המראים כי קיים גם קשר לסיבוכים בהריונות.
ישנן צורות ושלבים רבים של מחלת החניכיים. הנפוצים ביותר הם:

דלקת חניכיים שטחית
השלב המוקדם ביותר של מחלת החניכיים, לעתים מאופיינת על ידי דימום, רגישות, נפיחות ואודם של החניכיים. ניתן להשתמש במשחת שיניים או מי שטיפת פה
כדי לסייע בהפחתת הדימום והדלקת במקרים קלים של דלקת חניכיים.

מחלת חניכיים בינונית
שלב מתקדם יותר של מחלת החניכיים, הפוגע בעצם וברצועות שמסביב לשיניים. אם לא מטפלים בה, המחלה יכולה לפגוע בעצם וברקמות התומכות.
החניכיים נפרדים מהשן ורמת העצם מתדרדרת.

מחלת חניכיים מתקדמת
התקדמות נוספת של דלקת רקמות התמיכה של השן, הכרוכה באובדן חמור של תמיכת עצם. החניכיים נסוגים עוד יותר ונפרדים מן השן. עלולה להתפתח מוגלה,
איבוד העצם נמשך והשיניים עלולות להתנדנד או ליפול.

טיפולים
רופא השיניים יחפש סימני מחלת חניכיים במהלך כל ביקור סדיר. בעזרת מחדר לחניכיים (מכשיר לבדיקת חניכיים),
ניתן לגלות האם קיימת הפרדה בחיבור רקמת החניכיים אל השן, או האם התפתחו כיסים בין החניכיים לבין השיניים.

אופן הטיפול יהיה תלוי בסוג מחלת החניכיים ובמצב התקדמותה. אפשרויות הטיפול כוללות:

*הסרת אבנית להרחקת המשקעים מעל ומתחת לקצוות החניכיים.

*הקצעת שורשים, תהליך שמחליק משטחים מחוספסים על גבי השורשים בכדי לאפשר לחניכיים להגליד. ייתכן שימוש בהרדמה מקומית.

*שטיפת הפה מכוונת נוזלים אל מתחת לקצוות החניכיים על מנת לשטוף החוצה רעלים וחיידקים, כדי לסייע בהשבת החניכיים למצב בריא.

אם יימצאו כיסים עמוקים ויתברר שנעשה נזק לעצם יתכן צורך בניתוח חניכיים.
תוכנית נכונה של צחצוח, שימוש בחוט דנטלי וניקוי מקצועי סדיר, תסייע במאבק נגד הצטברות הרובד ומחלת החניכיים, ותעזור בשמירת השיניים לאורך זמן.

הדפסת הדף